Mijn naam is Jolanda Mastenbroek Dobber en ik ben
vrijwilligster in FabLab Dronten.
Wat was ik blij toen ik via Peter Krol achter kwam dat er
een FabLab werd opgericht in mijn omgeving.
Ik heb ook snel contact opgenomen met Johan Vrielink en zat
in de kortste tijd op kantoor bij Flevo bike.
Het was een kennismaking gesprek en voor mij soms best
moeilijk om uit te leggen waarom ik een gat in de lucht sprong dat er een
FabLab zou komen.
De platformen zijn wel bekend maar kan begrijpen het moeilijk te
bevatten is wat mensen daar doen. Ook de link naar 3D printen.
Maar dat is het delen van kennis want immers kreeg ik na mijn uitleg een rondleiding in een totaal andere wereld. Zo innovatief en ook door samenwerking tot stand gekomen.
Maar dat is het delen van kennis want immers kreeg ik na mijn uitleg een rondleiding in een totaal andere wereld. Zo innovatief en ook door samenwerking tot stand gekomen.
Ik hou me jaren bezig met Second Life, een virtuele wereld
waar door de ontwikkelaars gewoon gezegd werd “Hier geef ik je een platform en
ga maar cre-eren in 3D.” Eigen fantasie ontwerpen of virtuele van reĆ«le. Langzamerhand bouwde ze het op naar een nieuw fenomeen het 3D internet.
In 2006 maakte ik mijn avatar aan JoJa Dhara.
Zij is het meest linkste avatar in het rood en we doen hier de gangam style
met mensen vanuit Coventry die via schermen met ons communiceren. Insert /
Extract hete dit kunst project. Als goed is zie je de mensen zitten achter de avatars met een 3D bril voor speciale effect. De avatars zelf zijn mensen achter hun computer vanuit verschillende plaatsen in Amerika, Engeland, Finland en Nederland.
In al die jaren heb ik de meest ongelofelijke dingen gezien
en meegemaakt. Creaties van mensen over de hele wereld.
GoGbot ontwerp voor festival in Enschede
Samenwerkingen tussen partijen die dit nooit voor ogen hadden.
Mijn interesse in dit platform ging ook snel naar wat kan
het betekenen voor bedrijfsleven.
In 2006 tot 2008 was het dan ook een hype. Elk bedrijf wilde
het eerste zijn maar er waren haken en ogen.
Immers was de interface de omgeving te moeilijk voor de
klanten. Moest je echt energie insteken om klanten te trekken, te behouden buiten dat de
techniek nog aan het ontwikkelen was en daardoor zijn bedrijven teleurgesteld
vertrokken.
En achter bleef de kunstenaars en de educatie die nog steeds
profijt hebben van dit soort platformen.
Vooral toen Obama in zijn eerste toespraak over het internet
had en het geweldig was als studenten van uit Kansas en Cairo zo met elkaar konden
samenwerken aan een project
Universiteiten pikte dat op en het “Kansas to Cairo” project
was geboren.
Ondertussen kwamen er open source versies.
En in 2009 vond ik dat het tijd werd om eens aandacht te
besteden aan deze platformen zoals Active Worlds, Second life en Open sim.
Hoe cre-eer je objecten in 3D, hoe werkt het om Machinima’s te maken,
wat doet de muziek wereld in deze plaformen, kan je les geven in dit soort platformen.
Kortom van allerlei soorten onderwerpen.
Ben toen begonnen met het organiseren van MetaMeets wat met
alles te maken heeft met virtuele werelden en 3D. Ontwikkelaars, kunstenaars, muzikanten,
machinimanisten, bedrijven, onderwijs en iedereen die maar interesse had in
deze platformen kwamen op internationaal niveau naar deze bijeenkomst
In 2011 begon ik ook 3D printen bij te betrekken. Immers kon
ik Shapeways in die periode en riep al in deze werelden wat je nu maakt kun je uitprinten.
Maar toch was de software nog niet goed genoeg.
2012 werd er meer met Mesh gewerkt en maakte men meer
gebruik van Sketchup & Blender.
Dit gaf een groenlicht voor de virtuele werelden en ben
toen ook speciaal aandacht gaan besteden aan het 3D printen.
Als voorbeeld stellende twee SecondLife creators
Henry Segerman's Mathematical Art (werkzaam aan universiteit van Melbourne)
Maxi Gossamer ( een bescheiden vrouw uit Engeland)
Twee inspirerende mensen die uit zo n virtuele wereld komen
en de weg gevonden hebben naar het 3D printen. Mijn hoop is dat er meer gaan komen.
Deze week kwam er een link in mijn Facebook
mailbox met de mededeling dat ik het wel leuk zou vinden.
Ik kan nu een virtuele wereld in en samen met een
belanghebbende van over de hele wereld cre-eren aan een object.
Denk hierbij weer aan de studenten van het “Kansas to Cairo”
project.
Ik zet het object in het vierkant
Druk op de knop
Het is allemaal nog in alpha versie en er komt een betere
versie vandaag uit. Zeker benieuwd hoe dat gaat aan slaan.
Ik ben laaiend enthousiast om op deze ludieke manier
creaties te kunnen delen en uitprinten.
Maar ook te bespreken ter plekken en tentoonstellen voor de
hele wereld.
Mijn cirkel is rond.
Geweldig om te zien hoeveel vooruitgang is geboekt. Veel success met FabLab Flevoland!
BeantwoordenVerwijderenGeweldig om te zien hoeveel vooruitgang je hebt geboekt, veel success met FabLab Flevoland!
BeantwoordenVerwijderen